sunnuntai 25. syyskuuta 2016

Viestejä seurakunnille












Ilmestyskirja 1:10-11 Johannesta käsketään kirjoittaa kirjeet seitsemälle seurakunnalle: Efesokseen, Smyrnaan, Pergamoniin, Tyatiraan, Sardekseen, Filadelfiaan ja Laodikeaan.
Eräänä päivänä tutkin niitä tarkemmin. Huomasin, että näistä seitsemästä vain Smyrna ja Filadelfia olivat ns. hyvät (Jumalan mielen mukaiset seurakunnat).
Smyrnan seurakunnalle Jeesus antoi vain ohjeen: "Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun."
Filadelfian seurakunnalle Hän sanoi: "Pidä kiinni siitä mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi kruunuasi."







Sen sijaan muut viisi seurakuntaa olivat niitä, joille tuli kehoitusta parannukseen. Efesoon Jumala oli tyytyväinen siinä, että sillä oli kestävyyttä ja että se vihasi nikolaiittojen tekoja, joita Jeesus itsekin vihasi. Mutta Ilm.2:4-5 Hän sanoo: "Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hylännyt ensi rakkautesi. Muista siis mistä olet langennut, tee parannus ja tee niitä ensimmäisiä tekoja."





Pergamonin seurakunta sai kiitokset siitä, että : "Sinä pidät kiinni minun nimestäni, etkä ole kieltänyt uskoasi minuun...", mutta.... (Ilm.2:14-15) "jotakin minulla on sinua vastaan: Sinun joukossasi on niitä jotka pitävät kiinni Bileamin opista......että he söisivät epäjumalille uhrattua ja harjoittaisivat haureutta. Joukossasi on myös niitä, jotka pitävät kiinni nikolaiittojen opista."





Tyatiran srk:n hyvä puoli oli se, että "minä tiedän sinun tekosi, sinun rakkautesi ja uskosi, palvelemisesi ja kestävyytesi. Tiedän myös, että sinun viimeiset tekosi ovat lukuisammat kuin ensimmäisesi." Ilm. 2: 19
Mutta...."se minulla on sinua vastaan, että suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profetaksi ja opettaa ja eksyttää palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua." Ilm. 2:20





Sardeksen srk:lle tuli kehoitus parannuksen tekemiseen heti luvun alussa (Ilm.3: 1-3) "Minä tiedn sinun tekosi. Sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut. Herää valvomaan ja vahvista jäljelle jääneitä, niitä, jotka olivat jo kuolemaisillaan, sillä minä en ole havainnut tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä. Muista siis mitä olet saanut ja kuullut , noudata sitä ja tee parannus."







Viimeisenä kirje Laodikean seurakunnalle. Siinäkin varoitus/moite tulee heti luvun alussa. Ilm. 3: 15-19 "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava. Kumpa olisitkin kylmä tai palava! Mutta koska olet penseä, et kylmä etkä palava, minä oksennan sinut suustani. Sinä sanot, että olet rikas etkä tarvitse mitään. Et kuitenkaan tiedä, että juuri sinä olet kurja ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan minulta tulessa puhdistettua kultaa, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Ahkeroitse siis ja tee parannus."





Tutkikaamme jokainen itseämme, mitä seurakuntaa muistutamme ja missä meillä on parannuksen teon paikka. Itselläni ainakin tuo penseys on ollut sellainen, jota vastaan on saanut taistella.

"Se joka voittaa, puetaan siis valkoisiin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeään elämän kirjasta ja minä tunnustan hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä." Ilm.3:6



Näihin Jeesuksen sanoihin on hyvä lopettaa. Hyvää kotimatkaa :)











1 kommentti:

  1. Nämä on tosissaan puhuttelevia kirjeitä ja varmaan jokainen, joka niitä lukee, joutuu tutkimaan itseään...

    VastaaPoista