keskiviikko 11. syyskuuta 2019

Paavali, Filemon ja Onesimus







Olin jo yhtenä päivänä tännekin kirjoittanut, mutta sitten huomasin, ettei mulla ollutkaan mitään järkevää kirjoitettavaa ja poistin sen. Koitan nyt kuitenkin tännekin laittaa muutaman rivin.




Tänään luin aamulla Onesimuksesta Elävä toivo-kirjasta. Eli Raamattua toisin sanoin, selventävästi.





Paavali lähettää Filemonille kirjeen vankilasta:




"Kiitän Jumalaa aina kun rukoilen puolestasi, rakas Filemon. Saan jatkuvasti kuulla, kuinka uskot Herraan Jeesukseen ja rakastat häntä ja hänen omiaan. Rukoilen, että uskosi tarttuisi muihinkin, kun kerrot heille Kristuksesta,ja he huomaavat miten rikkaksi hän on tehnyt elämäsi. Rakkautesi on tuottanut minulle suurta iloa, olethan hyvin usein ystävällisyydelläsi virkistänyt uskovien mieltä.

Tahtoisin nyt pyytää sinulta jotain. Voisin suorastaan vaatia, että sinun on Kristuksen tähden tehtävä, mitä käsken. Mutta koska rakastan sinua ja olen jo vanha mies ja sitä paitsi vankilassa Herran vuoksi, esitän vain pyynnön: Ole hyvä Onesimukselle. Hän on lapseni, jonka voitin Kristukselle täällä vankilassa. Hänestä ei juuri ole ollut sinulle viimeaikoina hyötyä, (Onesimus nimi tarkoittaa hyödyllinen), mutta tästälähin hänestä on apua meille molemmille. Kun nyt lähetän hänet luoksesi takaisin, tuntuu kuin lähettäisin oman sydämeni."





Onesimus oli ilmeisesti ollut Filemonin orja ja karannut (?) ja oli tullut vankilassa uskoon Paavalin kautta. Ja Paavali kirjoittaa Filemonille, että hän ottaisi Onesimuksen takaisin taloonsa, nyt kun hän on uskonvelikin.





Minulla oli aiemmin kirja Onesimuksesta, mutta en löytänyt sitä mistään. Ehkä olen heittänyt sen jossain siivous-puuskassani pois, kun se oli huonokuntoinen. Nyt harmitti se asia, kun tykkään kirjoista jotka kertovat Raamatun henkilöistä.



En nyt kirjoittanut tuota Paavalin kirjettä kokonaan, mutta lopussa Paavali kirjoittaa vielä näin:



"Pidäthän vierashuoneesi minulle varattuna, sillä toivon, että Jumala vastaa rukouksiinne, ja pääsen pian sinne."




Tämä Raamatun tarina löytyy Raamatusta Paavalin kirje Filemonille. Melkein alusta. Siunausta päivääsi!

5 kommenttia:

  1. Onesimus on kiinnostava henkilö. Vai on hänestä kirjakin! En ole koskaan kuullut. Kukahan sen on kirjoittanut? Olisipa kiva lukea, jos löytäisi sellaisen kirjan joskus jostain. Raamatun henkilöistä on minustakin kiinnostavaa lukea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli pehmeäkantinen, olisko ollut nuorten kirja. Harmi kun en muista mihin se on hävinnyt. Minulla on on myös kirja Gideonista ja Mooseksesta piti olla myös.Meillä on kirjoja useammassa paikassa, niin ei aina tiedä kumman jäljiltä on ja missä.

      Poista
  2. On se niin mahtavaa...toi Paavalin usko ja rakkaus Jeesukseen ja lähimmäiseen!

    VastaaPoista
  3. Minä olen myös tykännyt lukea kirjoja Raamatun henkilöistä, erityisesti romaaneja heistä.

    VastaaPoista