tiistai 30. tammikuuta 2018

Uskon näkymät










Tänä päivänä Ensio Lehtonen krjoittaa kirjassaan Ristin sana näin:




..."usko katselee näkymättömiä. Usko tajuaa muitakin ulottuvaisuuksia, kuin pituuden leveyden ja korkeuden. Uskolle on tyhjyyskin täyteyttä ja heikkous on voimaa.

Paavali kirjoittaa omakohtaisessa todistuksessaan heikkouden väkevyydestä näin:
"Sen tähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden, sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä."




Iloitsen tästä aiheesta, sillä minä tiedän, että minulla on paljon kanssavaeltajia, jotka pettyneinä, väsyneinä, ja alakuloisina valittavat tien vierellä huonouttaan. Tahtoisin vakuuttaa, että juuri sinä, heikko ja alakuloinen, saat omistaa nämä Paavalin sanat. Ne kuuluvat sinullekin niinkuin minullekin. Ne sisältävät toivorikkaan elämän lupauksen. Kun sinä olet heikko, silloin sinä oletkin väkevä. Elämän tiellä on syvin heikkous suurinta väkevyyttä.



Sinä et ymmärrä sitä. En minäkään ymmärrä. Tämä elämänohje on eräs kristinuskon käsittämättömiä salaisuuksia, joihin järkemme kompastuu. Kuinka voi heikko olla väkevä? Kuinka voi tyhjä olla täynnä? Samalla kertaa?
Mutta niin se vain on. Mitä heikompia olemme itsessämme, sitä väkevämpiä olemme uskossa. Ja mitä tyhjempiä olemme, sitä suurempi hengen täyteys uhkuu elämässämme.Itse emme sitä huomaa, mutta muut sen kokevat". Näin siis Ensio Lehtonen.




- - -




- Aabraham toivoi, vaikkei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: niin on sinun jälkeläisesi luku oleva, eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruuminsa oli kuolettunut. - Room.4:18,19.




Asiasta toiseen. Ihmettelen kovasti, että tässä kirjassa ei ole ollenkaan huomista päivää...tämä 30.1. on viimeinen tammikuussa...outoa.

Sitä ajatellessani alkoi päässäni soida laulu:

"Huomispäivää en mä tunne, päivän vain käyn kerrallaan.
huominen voi tuoda mulle, tuskaa huolta mukanaan.
Käteen vahvaan käden suljen, katson luottain Jeesukseen,
tänään vierellänsä kuljen, astun kanssaan huomiseen."




Käsi Jeesuksen kädessä huomisen haasteita päin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti