torstai 8. helmikuuta 2018

Päivän matkan kerrallaan



Hyvää huomenta taas Ensio Lehtosen ja Sessen myötä :)









Helmikuun 8.




"Uusi tie on taas edessämme. Uusi päivä. Ehkäpä sinulle pitkä. Mutta meille kaikille tuntematon. Aurinkoinen tai pilvinen. Tai ehkäpä epävakainen.
Kirkkorukouksessa me rukoilemme suotuisia ilmoja. Aurinkoa tarpeeksi. Myös sadetta ja myrskyä. Yhdessä ne myötävaikuttavat parhaaksemme. Molemmpia tarvitsemme. Muutoin ei synny hedelmää iankaikkiseen elämään.



Toivon sinulle myös psalminlaulajan tavoin tasaista tietä. Hän pyysi sitä Herran ihmeellisen nimen tähden. Ei meillä itsemme tähden ole oikeutta tasaiseen tiehen. Jos Herra valmistaisi tien meille, niinkuin meidän syntimme ansaitsivat, niin se olisi kivistä ja orjantappuraista ylämäkeä.





Mutta sen piikkisen ja raskaan tien on Herra Jeesus itse kulkenut. Hän on sen raivannut omalla kärsimisellään ja kuolemisellaan puhtaiksi pistävistä piikeistä ja terävistä kivistä. Hän ei tee meille tänäkään päivänä meille meidän syntiemme mukaan eikä kosta meille meidän pahain tekojemme mukaan. Taivaan tie on tasainen Jeesuksen ansion tähden, niille jotka Jeesuksessa ovat.

Olkoon meidän tiemme tasainen, ettemme uupuisi kivikkoisen ylämäen orjantappuroihin. Rukoilkaamme sitä". Ensio Lehtonen v.1961.




- - -




- Sinun hyvä Henkesi johdattakoon minua tasaista maata. - ps.143:10




Luin tuon psalmin, se on otsikoitu: Hädässä olevan avuksihuuto. Katumuspsalmi.
Psalmin loppupuolelta olin joskus alleviivannut lauseita ja kirjoittanut väliin omia "tuntojani".

" Opeta minut tekemään sitä , mikä sinulle kelpaa, sillä sinä olet minun Jumalani. Sinun hyvä Henkesi johdattakoon minua tasaista maata. Herra, virvoita minua nimesi tähden, vanhurskaudessasi auta minun sieluni ahdistuksesta. Tuhoa minun viholliseni (pelko, katkeruus ym.) armosi tähden, ja hukuta kaikki (pahat ajatukset), jotka minun sieluani ahdistavat, sillä minä olen Sinun palvelijasi." Suluissa olevat siis minun joskus kirjoittamia omia lisäyksiäni, tunteitani sillä hetkellä. Nuo olivat psalmi 143, jakeet 10-12.




Siunausrikasta päivää sinulle ystäväni!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti